hirdetés
hirdetés
hirdetés
2021. július. 31., szombat - Oszkár.
hirdetés

Statisztika

Webköltekezés: a családi kassza 7 százalékát online költjük el

A családi kassza egészét nézve 100 forintból 7 forintot költünk el a weben, a különféle szolgáltatásokat is mérlegre dobva. A járvány miatt megugrott a boltos termékkör súlya a weben, de ez visszacsúszik majd.

hirdetés

A webes vásárlások száma, amiben minden termék és szolgáltatás benne van (a boltok mellett a legkülönfélébb szolgáltatások is), 2021 első negyedévében 29 millió alkalom volt, az egy évvel korábbi 23 millióval szemben, az MNB ezzel kapcsolatos statisztikája szerint. Ennyivel többször vertük a számítógépes ketyerénken a billentyűt, vagy nyomogattuk az okostelefon gombjait, egy webes rendeléssel zárva a végét. De hát a járvány itt is megpörgette a korábbi rendet.

A webvásárlások teljes értéke 2020 első negyedévében 398 milliárd forint volt az egy évvel korábbi 319 milliárddal szemben, ugyancsak a bankos statisztikát nézve. Nyilván nagyot lökött a mérlegen a tavalyi márciusi spájzolás is, amikor a futárok már nem győzték a megrendelések kiszállítását, például pizzából sem, és persze a hagyományos boltok és szolgáltatóhelyek korlátozása is.

A növekedésre rátett egy lapáttal a járvány is

A háztartások fogyasztási célú kiadása ugyanakkor ebben a három hónapban 5.657 milliárd forint volt. Nos, ehhez képest a teljes webpiac súlya 7%-ot ért el. (Tehát a teljes webpiacé, szolgáltatásokkal, boltokkal együtt az összes fogyasztási kiadáshoz mérve.) A korlátozások pedig kemények voltak a boltok, szolgáltatóhelyek körében, sokszor nem is volt más választása, csak a webáruház.

Az elmúlt évek növekedésére 2020-ban rápakolt egy lapáttal a járvány is, a ritmust pedig az jellemzi, hogy két évente kétszereződött eddig a webpiac értéke, a súlyával együtt persze:

webvásárlás

2018

2019

2020

2021*

összes

741

1.072

1.412

398

fogyasztási kiadások

20.522

22.542

22.618

5.657

webvásárlások súlya

3,6%

4,8%

6,2%

7%

MNB, KSH, érték: milliárd forint,

MNB: hazai kibocsájtású kártyákkal kifizetett összes webvásárlás,

2021*: első negyedév

De hát mind 2020-ban, mind 2021 elején a járvány, a korlátozások kényszere miatt változott a webvásárlások korábbi menetrendje is. Nyilván mozijegyet, szálláshelyet, bezárt szolgáltatóhely látogatását sok-sok hónapon keresztül nem lehetett rendelni, ez visszahúzta a szolgáltatások súlyát a webes körön belül.

És ahonnan mindenképpen kellett vásárolni, például ha elszakadt a tornacipő, a bolt pedig zárva volt, ott és akkor nőtt a webes rendelések súlya. Így a hagyományos boltos termékkör webpiaca jobban nőtt a járványos időszakban. De csak a bezárások miatt, emiatt is lesz azért visszarendeződés a hagyományos boltok irányában.

És ha alaposabban megvakargatjuk az adatokat, azért az a következtetés levonható, hogy a járvány hozta többlet nélkül - ha szabad így is számolni - már lassult volna a web növekedési üteme.

Az MNB és a KSH statisztikáit összefuttatva (a módszertan más, de a nagyságrendek azért pontosak) ki is tűnik, hogy a járványidőszakban a boltos webvásárlások súlya jobban nőtt:

webvásárlás

2018

2019

2020

2021*

összes

741

1.072

1.412

398

ezen belül

boltos

543

765

1.074

313

szolgáltatás

198

307

338

85

boltos és szolgáltatás webvásárlások súlya

boltos web

73%

71%

76%

79%

szolgáltatás

27%

29%

24%

21%

MNB, KSH, érték: milliárd forint, MNB: hazai kibocsájtású kártyákkal kifizetett összes webvásárlás, KSH: kiskereskedelembe sorolt webáruházi vásárlás,

szolgáltatás: előbbiek különbsége

Webáruházak száma: 26 ezer

A bankos kártyás fizetési lehetőséget kínáló webes vásárlóhelyek alapján. A bankos statisztika szerint egy nagy ugrás volt 2020-ban a webes helyek számában, már az első negyedévben is (mi korábban sokkal kevesebbet vettünk észre).

Az ugrás oka több is lehet, nem csak a webvásárlások kényszerű bővülése a járvány miatt (például valószínűleg a szigorúbb számlafegyelem is nyomhatott egyet):

internetes kártyaelfogadó helyek

2019

2020

2021

webes értékesítőhelyek száma

11.494

20.429

25.820

MNB, a kártya fizikai jelenlétét nem igénylő elfogadóhelyek száma, első negyedéves, március 31-i adatok

Külföldi webáruházból is vásárolunk, de a járvány alatt fékeztünk

A hazaiak mellett külföldi webáruházakból is vásárolgattunk, 2021 első negyedében, 230 milliárd forintért, de ez nem nőtt a korábbi év azonos hónapjaihoz képest.

2020-ban is már fékeztek a webes vásárlók a külföldi webáruházaknál valamelyest, a növekedés ütemét nézve. De hát a legkényelmesebb bevásárlóturizmus a fotel kényelméből turkálni egy hátáron túli webáruházban. Feltehetően 2021 elején tartottak a webes vásárlók a szállítási nehézségektől is:

webáruházi vásárlás külföldről

2018

2019

2020

értéke

493 milliárd forint

729 milliárd forint

912 milliárd forint

száma

47

millió darab

63

millió darab

83

millió darab

MNB, internetes vásárlás külföldön, hazai kibocsájtású fizetési kártyával 

(forrás: blokkk.com)
hirdetés

Címkék

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!