hirdetés
hirdetés
2021. május. 16., vasárnap - Mózes, Botond.
hirdetés

Tabukampány

Országos női tabutérkép

A Libresse Mondd ki #amibennedvan kampány során végül több ezren nyíltak meg és osztották meg saját történetüket.

hirdetés

Hiába élünk modern világban, a női léttel kapcsolatos tabukat máig nem sikerült ledönteni.

Melyik tabut övezi titok mert félünk, ha kiderül, kirekeszthetnek miatta?

Melyik taburól nem tudunk beszélni, mert még megfelelő szavaink sincsenek hozzá?

Mi az, ami miatt magunkat hibáztatjuk, vagy éppen szégyelljük és ezért hallgatunk róla?

A szégyenérzetet, a stigmatizálást csak a rejtőzködés megszüntetésével és párbeszéddel lehet eltörölni - vallja a Libresse, ezért azt kérte, mondjuk el, hogy mi számunkra a legnagyobb tabu, miről a leginkább zavarba ejtő, kínos, fájó beszélni. Ez alapján készült el az első hazai, női tabutérkép.  

Két nőből egy még mindig zavarban van, ha nyíltan, őszintén kell beszélnie intim zónájáról, és ugyanennyien vannak azok, akik a menstruációjukkal kapcsolatos témákat, fájdalmaikat, lelki állapotukat még a saját partnerükkel sem osztják meg soha.

Megdöbbentő, de a tinédzserek több mint fele is inkább választaná az iskolai zaklatást, minthogy a havi vérzésről szót ejtsen, és még az is valószínűbb, hogy egy filmben kettévágjanak egy nőt láncfűrésszel, mint hogy betétet kérjen a barátnőjétől, mert nála épp nincs. Mindezt úgy, hogy egy nő átlagosan, mintegy 450-szer menstruál élete során.[1]

Menstruáció, abortusz, szexuális élet, orgazmus, klimax, meddőség mind olyan témák, amelyekről a nők még egymás között is alig beszélnek. A Libresse arra vállalkozott, hogy ezen változtat. Szóra bírja a nőket és segítségükkel elkészíti a nagy, női tabutérképet. 

 

„Látnunk kellett, hogy milyen témákról kell párbeszédet kezdeményezni. Az első lépés, hogy nyíltan beszéljünk olyan kérdésekről, amelyek a nőket foglalkoztatják, de a kulturális és társadalmi normák miatt háttérbe szorulnak. A nők már számos dolgot kivívtak maguknak, de még nem értek a forradalmuk végére. Közösen, összefogással azonban egy olyan világot teremthetünk, amelyben végül minden, ami a nők egész életét meghatározza természetessé válik” – mondta el Hegedűs Eszter, a Libresse brand managere.

Önhibáztatások: „Koszos vagyok”, „beteg vagyok”

A Mondd ki #amibennedvan kampány során végül több ezren nyíltak meg, osztották meg saját történetüket. „Jó lenne, ha ahelyett, hogy leszóljuk a másikat egy olyan dolog miatt, amiről nem tehet, inkább támogatnánk egymást… fontos lenne az is, hogy ezek ne legyenek szégyenként kezelve."- osztotta meg érzéseit egy nő, rátapintva olyan fontos, a tabuk alapját adó tényezőkre, mint a szégyen, az ítélkezés és a támogatás hiánya.  

Belső Nóra pszichiáter szakorvos szerint, az válhat a legnagyobb tabuk egyikévé, amelyről az érintett és a környezete azt feltételezheti, hogy elsősorban ő tehet róla. Ennek oka sok esetben a tudatlanság, az ismeret- és információhiány.

Ezért lehet, hogy a legtöbb szavazatot az országban a hüvelyfolyás kapta. Kötődhet hozzá az önhibáztatás mellett, a „koszos vagyok”, „beteg vagyok”, vagy „elkaptam valamit” gondolata. Pedig a női hüvelyben természetesen termelődik váladék, azaz hüvelyfolyás, ami a női ciklusban változik is és nem jelez feltétlenül kóros folyamatokat. Hatással van rá az ovuláció, befolyásolják bizonyos gyógyszerek, az endometriózis, pszichés zavarok, vagy például a cukorbetegség. Sokan mégis szégyent éreznek miatta, ezért orvoshoz sem mennek, így nehezen derül ki, hogy valójában mi áll a háttérben.  

  Ráskó Eszter humorista videója a tabukról:

„Számomra elsősorban az derült ki, hogy nőnek lenni még mindig óriási kihívás” – mondja Ráskó Eszter humorista, aki vicces videóban is megfogalmazta tabukkal kapcsolatos véleményét. 

 

Az élmezőnyben végzett a szexualitás és számos, ehhez a témához kapcsolódó tabu. A másság kiugróan sok szavazatot kapott, főleg vidéken, szinte fej fej mellett haladva az orgazmussal. Vagyis az egyik alapvető emberi ösztönünket is, - ami egyenértékű az evéssel, vagy az alvással - tabuként kezeljük. 

Belső Nóra elmondta, hogy napi szinten tapasztalja páciensei körében a szexualitás tabusítását. Ennek fő oka az lehet, hogy sokan nem tudnak jól beszélni a témáról, egyszerűen azért, mert nincsenek rá megfelelő szavaik, kifejezéseik.

„Ha még a nemi szerveinket sem tudjuk megnevezni, hogy tudnánk beszélgetni tisztán és őszintén a szexuális életünkről?” – teszi fel a kérdést a szakember.

Az orgazmus is sokszor tabu

A szexualitáshoz számtalan vulgáris szó is kötődik, gondoljunk bele, milyen negatív jelzőkkel illetjük és nevezzük meg intim testrészeinket! Elég, ha felidézünk magunkban pár káromkodást. Probléma, hogy a szex szóhoz szinte már alig kötődik a bensőségesség, az intimitás, ami azt jelzi, hogy a lelkiséget és a testiséget elkezdtük külön kezelni.

A pszichiáter szakorvos kiemelte: azért is lehet az orgazmus témája tabu, különösen a nők körében, mert 20-25%-uk még soha nem élte át, miközben az erre való képesség egy tanulható folyamat. Ha mernénk nyíltan beszélni erről is, több nő élhetné át az örömöt, megtanulva elfogadni önmagát és a szexualitását.   

A tabuk ledöntéséhez azonban az kell, hogy megszűnjön a nők intim zónájukhoz kötődő szégyenérzete. Fontos a párbeszéd, a felvilágosítás, de a legnagyobb hatása mégis annak lehet, ha a nők megismerik és elfogadják saját testüket, megtanulják szeretni és becsülni nőiségük sokszínűségét. Az önismeret és az önelfogadás olyan felszabadító erővel bír, ami képes önmagában is elindítani azt folyamatot, ami egy tabumentes világhoz vezet. 

Libresse. Élj magabiztosan!

 

 


[1] Az adatok az Essity által 2017-ben és 2020 elején készített nemzetközi felmérésekből valók.  Az online kutatásban közel 15 ezer férfi és nő vett részt az Egyesült Királyságból, Franciaországból, Hollandiából, Svédországból, Oroszországból, Mexikóból, Argentínából, Dél-Afrikából, Kínából és Malajziából.  

(forrás: Store Insider)
hirdetés

Címkék

hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Itt a Store Insider új podcast rovata! Április 22-én startoltunk a #PályázzaProFuturával; a sorozat első része a pályázati lehetőségeket járja körül. A műsor epizódjai hasznos segítséget nyújtanak minden olyan élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek, amely plusz forrásokat keres, illetve szeretne elcsípni egy szeletet a következő hónapokban megjelenő, nagyságrendileg hatszázmil­liárd forint értékű új kiírásokból.

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

hirdetés

Az élet megállt ugyan, de a toborzás nem: bizonyos ágazatokban ugyanúgy kellett a munkaerő, a kampányok, kiválasztások és interjúk ugyanúgy folytak tovább az elmúlt egy évben is, mégis rengeteg dolog változott. Ennek tanulságait foglaljuk össze május 20-án!

Várjuk a legjobb tartalomalapú megoldásaitokat a Content+Marketing versenyünkre és influencer kampányaitokat az INFLU-ra! Nevezési határidő: 2021. május 21.

Olyan szolgáltatókat kértünk fel előadónak, akik elevator pitchszerűen, max. 10 percben válaszolnak az alábbi kérdésre: „Te most miben tudnád segíteni egy HR-es munkáját?”