hirdetés
hirdetés
2021. július. 31., szombat - Oszkár.
hirdetés

Fenntarthatóság

A METRO betekintést nyújt a Fenntartható Gasztronómia világába

Június 18-án van a „Fenntartható Gasztronómia” világnapja. Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) kezdeményezésére létrejött esemény 2016 óta a környezetvédelemre, a fenntarthatóságra, az ökológiai lábnyomunk csökkentésére hívja fel a figyelmet. A METRO Kereskedelmi Kft. a világnap kapcsán gasztro workshop-ot szervezett, Pohner Ádám, a 2018-as Bocuse d’Or hazai győztesének részvételével, melyen e filozófiát járták körbe, elméletben és gyakorlatban egyaránt.

hirdetés

Mit jelent a fenntartható gasztronómia?

A FAO meghatározása szerint a fenntartható gasztronómia az a fajta gondolkodásmód és gyakorlat, amikor odafigyelünk az alapanyag beszerzésére, a hozzávalókra, a termesztési, tenyésztési módokra. E filozófia követésével minden vendéglátós és vendég tehet a talajvédelemért, a természetes vizek és a biológiai sokféleség megőrzésért. A fenntartható szemlélet melletti elköteleződés – amellett, hogy természetesen jövőbe mutató kezdeményezés – segít újra felfedezni Magyarország és azon belül a különböző tájegységek ma már sokszor elfelejtett gasztronómiai kincseit is.

A METRO fenntarthatósági tanácsai

A fenntarthatóság nem csak az otthoni konyhában fontos. Az elmúlt években a hazai HORECA szektor egy része is elkezdett azonosulni ezzel a szemlélettel, és fokozatosan kezdi az elveket átültetni a gyakorlatba is. 2020-ban berobbant vírushelyzetből adódó világszintű lezárások miatt a fogyasztók még érzékenyebbek lettek a környezetvédelmi, társadalmi kérdések iránt. Ez a tudatosság az étkezési szokásaikban is megmutatkozik, így időzítés szempontjából kiváló alkalom a vendéglátósok számára, hogy a fenntartható gasztronómia elveit elkezdjék követni.

A METRO határozottan vallja, hogy a fenntartható gasztronómia gazdaságilag is kifizetődő, ezért a saját eszközeivel segíti a vendéglátó egységek tulajdonosait, hogy megtanuljanak fenntartható módon működni, mindezt úgy, hogy nyereségesek legyenek és egyúttal pozitív hatást gyakoroljnak a helyi közösségekre is.

Milyen alapelveket kell követnie annak az étteremtulajdonosnak, aki szeretne elindulni a fenntartható gasztronómia útján?

• Pénzt lehet megtakarítani az élelmiszerhulladék megfelelő kezelésével, vagy akár teljes újrahasznosításával, az energia- és víztakarékos üzemmód megválasztásával. A végső cél az, hogy a tervezés, a beszerzés és az ételek elkészítése is pazarlásmentes legyen. A „zero waste” filozófia mentén gondolkodva az étterem kreatív séfje „második esélyt” adhat a saláta torzsájának, vagy a zöldséghéjnak!

• Az olyan 21. századi, korszerű eljárások, mint a helyes higiénia és az étlapmenedzsment növelik a hatékonyságot és a termelékenységet az éttermekben.

• A mai kor vendégigényeinek megfelelő menüsor egyre több zöldséget, gyümölcsöt, halat, és egyre kevesebb vörös húst tartalmaz. A rövid, bistro-szerű étlap és menüsor szintén a fenntarthatóságot szolgálja.

• Lehet, hogy nem gondolnánk, de a pozitív munkahelyi légkör, az alkalmazottak megbecsülése a fenntarthatóság irányába tett egyik legfontosabb lépés.

• A helyi élelmiszertermelőkkel való kapcsolat, a rövid ellátási láncok szerepe egyre nagyobb figyelmet kap világszerte. Hazánkban is teret nyer ez a gondolkodásmód, melyet a METRO is támogat. A vendégoldalról jelentkező nyitottság mellett megjelent, és – a társaság ezirányú tevékenységének segítségével is – egyre bővül az a kistermelői kör, amely nyitott az új lehetőségekre, és megvan a kellő szakismerete, tapasztalata is a fejlődéshez. A helyi mezőgazdasági termelőkkel való kölcsönösen előnyös, hosszú távú kapcsolat kialakítása és fenntartása hozzájárul a különböző régiók eltérő gazdaságának növekedéséhez. A felelős, minél rövidebb ellátási láncot használó beszerzés, a lokális vagy szezonális, alacsony feldolgozottságú termékek alapanyagként való használata az etikus kereskedelem egyik alappillére.

• Ma már számos vendéglátóhelyen használnak komposztálható és visszaváltható göngyöleget az egyszer használatos műanyag csomagolás helyett. A környezetbarát vegyszerek, tisztítószerek hatalmas terheléstől óvják meg az állat- és növényvilágot – és rajtuk keresztül mindannyiunkat. A „csökkentés, újrafelhasználás, újrahasznosítás” ma már könnyen megvalósíthatók.

• Az ökológiai lábnyom az ú.n. flexitáriánus étrend követésével is csökkenthető. A filozófia hívei a természetes eredetű növényi fehérjeforrásokat, zöldségeket, gyümölcsöket preferálják. Ez egy „életmód”, ami elsősorban arra ad iránymutatást, hogy miből fogyasszunk többet. Az állati helyett a növényit, a feldolgozott helyett a természeteset preferálja.

Szerencsére a hazai vendéglátóhelyek egyre nagyobb hányada nyitott a fentiekre, így remélhetőleg egyre több étlap visszatükrözi majd ezeket, a fenntarthatóságot támogató szemléleteket.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! A #PályázzaProFuturával podcast sorozat hasznos információkkal nyújt segítséget minden pályázni kívánó élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek. Kattints tovább a rovathoz!

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

A legjobb HR-kommunikációs megoldások versenye. Normál nevezési határidő: augusztus 19.

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!