hirdetés
hirdetés
2021. május. 11., kedd - Ferenc.
hirdetés

Védekezés

Fertőtlenítés terén sok a hiányosság a HORECA szektorban

Szeptember és október folyamán nem reprezentatív online kutatást végzett a Cleartex Kft., 5 hazai szektorra kiterjedően. Ezek az ipari létesítmények, az irodaházak és közintézmények, a szolgáltató szektor, a létesítménygazdálkodást folytató vállalkozások és a HORECA (hotel, étterem és kávézó) szektor egységei voltak. A kitöltők 56%-a vidéki, 44%-a budapesti vállalkozás.

hirdetés

Az elfelejtett védelmi vonal - a cipőtalpak

A válaszadók nagy része teljesíti az első érintkezési ponton található tisztítást: rendelkezik külső vagy belső szennyfogó-szőnyeggel. Ez az első védelmi vonal, hiszen a CDC (Amerikai Járványügyi Központ) kutatása szerint a szennyeződések (és ebbe különösen beletartozik a vírus is) jelentős részét-a cipőnkön visszük be a tisztán tartott helyekre, vagy a lábbelink segítségével terjed tovább a zárt téren.

A kutatás megállapította, hogy nem csak a levegőben szálló részecskéken terjed COVID, hanem a földre hulló aeroszol cseppeken is – és ezt viszik tovább a cipőtalpakon, akár egy egész kórház területén. Ezt nem nehéz belátni, hiszen például a tüsszentéssel, köhögéssel távozó vírus-részecskék döntő többsége a földön, a padlón végzi és onnan a cipőnk talpán visszük be az épületbe és juttattjuk tovább a helyiségek között.

Ennek ellenére a megkérdezett cégek 62%-a rendelkezik kültéri szennyfogó szőnyeggel és 81%-a beltérivel. Ezek a legkisebb erőfeszítést igénylő tisztítási módszerek, mivel a szennyfogó szőnyegek különböző típusain áthaladva automatikusan tisztulnak a talpak és távolítják el a szennyeződések nagy részét. A legnagyobb vendég vagy látogató forgalmú szektorokban (éttermek, kávézók, irodaházak) figyelnek oda leginkább a lábbelik tisztítására a bejáratok előtt, de meglepő módon a vendéglátó helyek a belső tisztítás terén le vannak maradva.

A szőnyeg viszont nem minden esetben elégséges, a biztos védelmet a bejáratnál felállított cipőfertőtlenítő megoldások jelentenék. Sajnos csak a válaszadók 10%-a jelezte, hogy rendelkezik ilyen cipőtalp fertőtlenítő megoldással. Nyilvánvaló, hogy ez az óvodákban, iskolákban, kórházakban, irodai bejáratokban vagy idősotthonokban kiemelt jelentőséggel bírna a megelőzés szempontjából. A kutatásban a CDC határozottan ajánlja, hogy a bejáratnál a cipőtalpakat is fertőtlenítsék az emberek a vírus terjedésének megállítása érdekében.

Fertőtlenítő pontok

Bár a válaszadók 70%-a azt mondta, hogy kialakított a bejáratnál fertőtlenítő pontokat, ezek a gyakorlatban legfeljebb a kézfertőtlenítésre szorítkoznak. És még ez sem tökéletes, mivel az említett 70% ellenére országos átlagban csak a válaszadók 30%-a rendelkezik érintésmentes kézfertőtlenítővel a bejáratánál. Az ellentmondás oka, hogy a vállalkozások nincsenek tisztában a fertőtlenítő pontokra vonatkozó elvárásokkal. A vendáglátó szektor ezen a téren viszont felül teljesített, 39%-uk szerzett be érintésmentes kézfertőtlenítő rendszert.

„Megvizsgáltuk, hogy melyik szektorban járnak előrébb a fertőtlenítés terén, és kiderül, hogy a legjobban az irodaházak állnak, ahol 89 %-nál van például szennyfogó szőnyeg és 35%-uknál érintésmentes fertőtlenítés is” – mondta el Pokorni Flóra a Cleartex Kft. értékesítési vezetője. Azon tíz százalék, aki jelezte, hogy még cipőfertőtlenítővel is rendelkezik, döntően szintén ebből szektorból kerültek ki.

Tiszta a levegő?

Zárt tereknél, ahol a gyakori szellőztetés nem mindig oldható meg, illetve belső keringetésű klíma működik, elengedhetetlen lenne a levegő tisztítása is. Például egy étteremben, egy szálloda étkezőhelyiségében, vagy akár egy konferenciahelyszínen is jelentősen csökkenthető lenne ezáltal a fertőzés kockázata. Sajnos csak a válaszadók 12%-a rendelkezik levegőtisztító berendezéssel, azok nagy része viszont a közintézményi és irodaház szektorból kerül ki, míg második helyen a szolgáltató szektor található. Az éttermek és kávézók csak 6%-a rendelkezik ilyen eszközzel.

„Bár a korábbi felmérésekhez képest érzékelhető a tendencia, miszerint mind több cég fektet a megelőzésbe és a fertőtlenítésbe, de számos hiányosság fedezhető még fel, amelyet a balesetmentes folyamatos működés, a higiénia megőrzése és a látogatók vagy a munkatársak egészségének a megóvása érdekében elengedhetetlen lesz pótolni az év hátralévő részében” – emelte ki Pokorni Flóra.

A teljes kutatás ingyenesen elérhető: 

https://tisztasagvedelem.hu/pdf/media/Cleartex-tisztasagvedelmi-tanulmany-2020-5-0.pdf

KERETESEK, KIEGÉSZÍTŐ INFORMÁCIÓK:

Észrevétlenül dolgozó szennyfogók

A szennyfogó szőnyeg nem lábtörlő. Az irodaházakba, plázákba betérők nem állnak meg lábat törölni, ezért a nagy forgalmú bejáratokba olyan rendszereket kell kiépíteni, amelyek a sima áthaladás során képesek az épületbe beáramló szennyeződések több mint 90%-át letisztítani.

Ahhoz, hogy a szennyfogó hatékonyan és észrevétlenül meg tudja tisztítani a talpakat, minimum 6-8 lépést szükséges megtenni rajta, legalább 3-4 méter hosszan. Ezen felül szükséges a zónaszemléletnek megfelelő kialakítás, azaz a rendszernek el kell távolítania a nagyobb, szilárd szennyeződéseket, a kisebb darabokat és a nedvességet is fel kell szívnia.

--------

Mi az a fertőtlenítő pont?

Attól, hogy kirakunk egy kézfertőtlenítőt a bejárathoz, esetleg van egy lábtörlőnk, még nem hívhatjuk az előteret fertőtlenítő pontnak. Az emberi test anatómiájából kiindulva 3 terület van, amit érintenie kell egy fertőtlenítő pontnak:

  • Kéz: A funkcionális mozgásokon túl, a komfortérzet miatt önkéntelenül is sokat használjuk, például az arcunkhoz óránként akár 16 alkalommal is hozzányúlunk. Kezeinket tehát mindenképp érdemes a bejáratokban, az épületbe lépés előtt fertőtleníteni, lehetőleg egy érintésmentes kézfertőtlenítővel.
  • Száj: a vírusok, baktériumok a fertőzött – akár tünetmentes – emberek által kilélegzett, vagy köhögéssel, tüsszentéssel a levegőbe került aeroszol cseppeken nagyon könnyen terjednek zárt térben. Ezért lényeges ezeken a területeken a megfelelő szájmaszk használata, mely megakadályozza ezeknek a cseppeknek a kijutását.
  • Láb: a kórokozókat tartalmazó aeroszol cseppek kültéren a földre esnek, ahol porszemcséken megtapadva és a cipőtalpakra kerülve igen nagy távolságokra is eljuthatnak. Rendkívül fontos tehát a cipőtalpak felületére is gondot fordítani a fertőtlenítő pontokon, hogy ezeket a vírusokat és kártékony mikroorganizmusokat is elpusztítsuk már az épületbe lépés pillanatában.

Ezek alapján belátható, hogy egy kellő körültekintéssel kialakított fertőtlenítő pontnak három fő eleme van: minden belépő vegyen fel szájmaszkot, használja az érintésmentes kézfertőtlenítőt, valamint a cipőtalp fertőtlenítő rendszert. Ezzel védhetjük meg munkatársaink, üzleti partnereink egészségét.

(forrás: Store Insider)
hirdetés
hirdetés

Nemzetközi FMCG hírek

Ne maradj le a nemzetközi FMCG hírekről és a legfrissebb szakmai újdonságokról. Minden külföldi FMCG - food és non food hír egy helyen, cégekről, üzletről és a környezetről nem csak szakembereknek.

 

hirdetés
ÉRDEKES HÍRED VAN?
KÜLDD EL NEKÜNK!

Az elmúlt években több mint ötszáz üzlet pályázott a díjra, közülük összesen mintegy 200-an kaptak elismerést, és használták "Az Év Boltja" díj logóját, ezzel is szemléltetve vásárlóik számára, hogy saját kategóriájában kiemelkedően magas szolgáltatást nyújtó üzletben vásárolnak.

Hívd fel magadra a figyelmet egy szakmai díjjal, és adj bizonyosságot a vásárlóknak arról, hogy Te gyártod, forgalmazod a kategóriájában legjobb, legízletesebb, leginnovatívabb mentes terméket az országban! Ez a lényege a Mentes-M versenynek!

Itt a Store Insider új podcast rovata! Április 22-én startoltunk a #PályázzaProFuturával; a sorozat első része a pályázati lehetőségeket járja körül. A műsor epizódjai hasznos segítséget nyújtanak minden olyan élelmiszeripari, FMCG-szereplőnek, amely plusz forrásokat keres, illetve szeretne elcsípni egy szeletet a következő hónapokban megjelenő, nagyságrendileg hatszázmil­liárd forint értékű új kiírásokból.

Rovatoldalunkon bemutatjuk a legfrissebb ALDl-akciókat, termékinnovációkat, kedvezményes ajánlatokat - a kínálat folyamatosan frissül, ne maradj le egyről sem!

hirdetés

Az élet megállt ugyan, de a toborzás nem: bizonyos ágazatokban ugyanúgy kellett a munkaerő, a kampányok, kiválasztások és interjúk ugyanúgy folytak tovább az elmúlt egy évben is, mégis rengeteg dolog változott. Ennek tanulságait foglaljuk össze május 20-án!

Várjuk a legjobb tartalomalapú megoldásaitokat a Content+Marketing versenyünkre és influencer kampányaitokat az INFLU-ra! Nevezési határidő: 2021. május 21.

Olyan szolgáltatókat kértünk fel előadónak, akik elevator pitchszerűen, max. 10 percben válaszolnak az alábbi kérdésre: „Te most miben tudnád segíteni egy HR-es munkáját?”

Árfigyelés, konkurenciafigyelés, akciófigyelés az interneten keresztül. A Storescanner az általuk figyelt áruházak termékeit hetente felméri és előfizetői számára elérhetővé tesszi a teljes választékot, a ki- és belistázott termékeket, aktuális árakat, árváltozásokat, az akciókat valamint az akciók darabaszámát. Egyedüliként rögzítik az akciók típusait is, valamint az akciós újságokban megjelenő gyártók és márkák számát és méreteit. Mostantól rendszeresen követhetők az aktualitások új rovatunkban!